قسمت دهم - شاتر

شاتر

پرده ای که با زدن کلید آن به مدت زمان معینی از جلوی فیلم کنار می رفت تا فیلم نور ببیند. بخشی از آن صدای آشنای کلیک که نماد صوتی عکاسی بود مربوط به کار همین پرده بود. اما در دوربین شما دیگر عملاً وجود خارجی ندارد! برای همین هم دوربین های غیر حرفه ای و موبایل ها اینقدر بی صدا شدند که سازندگان مجبور شدند برای جلوگیری از سوءاستفاده و عکس های یواشکی، صدای کلیک مجازی  را حداقل در موبایل ها اجباری کنند!

زمان شاتر نسبت عکس با اندازه دیافراگم دارد. یعنی هرچه دیافراگم بازتر و نور ورودی بیشتر باشد، زمان نوردهی باید کوتاهتر شود. اعداد شاتر هم مثل دیافراگم استاندارد و در واقع مخرج کسری هستند که صورت آن یک ثانیه است. پس هرچه بزرگتر می شوند نوردهی کمتر می شود. به این شکل : 1 – 2 – 4 – 8 – 15 – 30 – 60 – 125 – 250 – 500 – 1000 تا 4000البته دوربین های مختلف ممکن است اعداد بینابینی را هم داشته باشند.

علاوه بر این اعداد، دوربین شما ممکن است یک وضعیت دیگر هم داشته باشد به نام Bulb یا اختصاراً B در این وضعیت با فشار دکمه شاتر باز می شود و تا زمانی که دوباره دکمه شاتر را بزنید باز می ماند. این وضعیت مناسب عکسبرداری از مثلاً رعد و برق است، مثل این:

 

عکاس شاتر را باز کرده و منتظر مانده تا آسمان چندبار برق بزند. البته استفاده از این وضعیت کمی لم دارد که بعدها خواهم گفت.

شاتر رابطه مستقیمی با نوع سوژه شما دارد. اگر از عمه خانم عکس می گیرید نیاز به سرعت بالایی ندارید. سرعت 60 (یک شصتم ثانیه ) کافی است. اما برای عکاسی از خواهر زاده تون که حتماٌ هم به خودتون رفته و یک جا بند نمی شه کمتر از 250 رو توصیه نمی کنم.

وقتی دوربین را در وضعیت Tv قرار می دهید. به دوربین می فهمانید که می خواهید خودتان سرعت عکاسی را تعیین کنید. پس دوربین تا حد دستیار شما عقب نشینی می کند و حالا این شمایید که بسته به موقعیت و هدفتون سرعت عکاسی رو تعیین می کنید. در مورد این موقعیت ها بعداً در عکاسی عملی بیشتر صحبت خواهیم کرد اینجا فقط کلیاتی از کاربرد تعیین سرعت را می گویم. مثلاً اگر از یک مسابقه اسکی عکس می گیرید ممکن است دو جور عکس بخواهید داشته باشید. عکسی که در آن هم چیز و همه کس  ثابتند مثل این:

 

برای این عکس از سرعت بالا استفاده می کنید مثلاً 1000

یا اینکه می خواهید حرکت سوژه را نشان بدهید مثل این:

 

در این حالت از سرعت پایینتر استفاده می کنید مثلاً 60 و دوربین را همراه سوژه حرکت می دهید. (البته باید کمی تمرین داشته باشید)

یا مثلاٌ وقتی در طبیعت می خواهید نرمی حرکت آب را نشان بدهید:

 

در این حالت هم سرعت را در حد 15 پایین می آورید.

یک توضیح هم بدهم و بگذریم. برای سرعت های پایینتر از 60 ترجیحاً و پایینتر از 30 حتماً از سه پایه استفاده کنید.

اول این مطلب گفتم که عکاسی از نظر فنی یعنی به کار گرفتن و بازی کردن با همین دو مفهوم دیافراگم و شاتر. حالا اضافه میکنم از نظر هنری، مبانی عکاسی شامل چیزهای دیگری هم می شود مثل فاصله کانونی که از خواص لنز است. و در قسمت بعدی راجع به آن خواهیم گفت.

/ 4 نظر / 80 بازدید
جواد

سلام...من 1کامنت دیگه به طور خصوصی براتون ارسال کردم نمی دونم به دستتون رسید یا نه...خواستم در مورد canon s5isمنو راهنمایی کنید...منبعی رو برا استفاده بهتر معرفی کنید...و در مورد تنظیم روابط بین شاتر و دیافراگم در هر محیط..توضیحاتی رو بدید..با تشکر[گل]

ruby

سلام .آموزشهاتون واقعا عالي و خوندنيه.خسته نباشيد.ما مشتاقانه منتظر ادامه مطالب هستيم.[گل]

مه سيما

سلام!! ممنون از مطالب بسيار خوبتون!!! مي خواستم منو يه راهنمايي بكنيد! به نظر شما دوربين Canon Power Shot A650IS با كيفيت 12.1 مگا پيكسل دوربينه خوبي هست يا نه؟؟ ممنون[لبخند]

گیتا

سلام من اومده بودم یه مفهوم تخصصی رو تو عکاسی ببینم اما متاسفانه نبود تصادفی نگاهم به مطلب شما راجع به لاتری ویزای امریکا خوندم راستش قبل از اینکه بیام از دست کسی خیلی عصبانی بودم چون منو گذاشت زیر پاهاشو به هر قیمتی بود رفت امریکا حالا هم داره بال بال میزنه از لسانجلس بره شیکاگو احساس میکنم من باختمو شکست خوردم.راستش عکساشو تو مهمونیای اونجا روی پروفایلش میبینم و جز جز میکنم.این منم که خوارم یا اون.واقعیت میگه گیتا باختی باختی.مطلب شما عالی بود ولی کی دیگه این نظرات ایده ال گرا رو قبول میکنه برنده میره بازنده میمونه حسرت میخوره ملیت و ناموس برای مردم چه معنی داره.