Solygraphics

مکانی برای علاقه مندان به عکاسی دیجیتال

راهنمای خرید دوربین دیجیتال
ساعت ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٧ اسفند ۱۳۸٦ 

اولین قسمت از مقالات من که در خانواده سبز بر خلاف قولشان بدون درج وبلاگم و نصفه نیمه چاپ شد! البته وعده دادند در شماره بعدی اصلاح می شود! تاببینیم!


اگر الان دوربین دارید ، توصیه می کنم این متن را نخوانید! چون ممکن است تاثیر بدی روی اعصابتان بگذارد! اما اگر ندارید نیم نگاهی به این مطلب بد نیست. البته من فقط راه را نشان می دهم اما «هنر خرید» بستگی تام وتمامی به خودتان دارد. 

 ۱ -  تصمیم بگیرید! اول اینکه دوربین را برای چه می خواهید. به قول ظریفی اگر می خواهید دستگاهی داشته باشید که هم عکس به خوبی بگیرد ، هم مثل آینه فیلمبرداری کند و هم موسیقی پخش کند و هم احتمالاً باد لاستیکتان را تنظیم کند ، هنوز اختراع نشده! گول تبلیغات فروشنده ها را نخورید. اگر فروشنده ای چنین مشخصاتی را پیش رویتان ردیف کرد حتماً از مغازه خارج شوید! اگر هدفتان عکاسی است ، پس دنبال قابلیت فیلمبرداری دوربین نباشید. در واقع از فیلمی که با یک دروبین عکاسی تهیه شده باشد جایی نمی توانید استفاده کنید. کما اینکه عکاسی با دوربین فیلمبرداری هم نتیجه قابل قبولی نمی دهد. تولید کننده های معتبر گاهی بهترین دوربین های خود را برای خوانندگان این مقاله ! بدون قابلیت فیلمبرداری عرضه می کنند.

 همچنین توجه کنید که دوربین های دیجیتال در سه رده غیر حرفه ای ، نیمه حرفه ای و حرفه ای تولید می شوند که هر کدام هم زیر مجموعه های خاص خود را دارند. اگر شما خواننده این مقاله اید پس فعلاً در رده اول و دوم جادارید. دوربین های غیر حرفه ای بیشتر خودکارند و در سطح بسیار محدودی  به کاربر اجازه دخالت در تنظیمات را می دهند. اما دوربین های نیمه حرفه ای علاوه بر اتوماسیون خوب، به کاربر مقداری بیشتری میدان عمل می دهند.

تفاوت ظاهری این دوربین ها را معمولاً از اندازه لنزشان می توانید تشخیص دهید. اگر قطر لنز دوربین در مقایسه با سایر دوربین های ویترین بزرگتر بود یا امکان فوکوس دستی هم داشت آن دوربین احتمالاً در رده نیمه حرفه ای ست. و اگر دیدید لنز دوربین قابل تعویض است ، دوربین در رده حرفه ای است. بسته به اینکه چقدر به عکاسی علاقه مندید دوربین خود را انتخاب کنید. ­­۲ - به نام و سابقه تولید کننده توجه کنید. تولید کننده ای که در دنیا به نام عکاسی شناخته شده ، احتمالاً ارجحیت دارد بر کسی که بیشتر به عنوان تولید کننده تلویزیون و ضبط صوت و یخچال و کولر  یا حتی دوربین فیلمبرداری شناخته می شود. بسیاری از این فن آوری ها فرمول های مخفی دارند که فقط دست متخصصین همان رشته اند.

۳ – رابطه پول و آش حرف آخر نیست! البته این رابطه یک جاهایی مهم است مثل جایی که حرف از جنس چینی است! اما میان دو نام معتبر بیشتر به مشخصات فنی و نظرات حرفه ای ها توجه کنید. گاهی دو مدل هم قیمت از دو تولید کننده معتبر با هم تفاوت های اساسی دارند که بسته به خواسته شما از دوربین می تواند تعیین کننده باشد. مثل سرعت فوکوسینگ ، پردازش تصویر ، خطاهای لنز یا وزن بدنه.

در این زمینه می توانید به سایت های داخلی و خارجی در باره عکاسی مراجعه کنید. اگر زبانتان خوب است سایت هایی خارجی وجود دارند که در آنها عکاسان حرفه ای با انواع دوربین ها عکس انداخته و امتیاز داده اند. مثل :www.dpreview.com  در این سایت ها حتی می توانید دو دوربین را کنار هم دیده و مقایسه کنید. البته بازار تبلیغات و دوپهلو نویسی هم در این سایت ها داغ است. مراقب باشید . و یا سایت های داخلی مثل: www.foto.ir یا www.akkasee.com

۴ – جنگ مگاپیکسل جنگ زرگری است! از خودتان بپرسید چند بار در سال عکس بزرگتر از 10 در 15 چاپ می کنید؟ جواب اغلب هیچی است! پس دلیلی برای استفاده از دوربین ده مگاپیکسلی ندارید. این گفته فروشندها که هرچه اندازه تصویر بزرگتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر است، بیشتر موارد نشانگر بی سوادی ایشان است! ( نگفتم همه موارد) در حقیقت کیفیت تصویر به خیلی عوامل بستگی دارد که فقط یکیشان می تواند اندازه آن باشد. به نظر شما یک تصویر 10 مگاپیکسلی با نویز بهتر است یا یک تصویر شش مگاپیکسلی واضح وسالم؟

۵ –به  زوم (بزرگنمایی) دیجیتال اصلاً توجه نکنید: بعضی تولیدکننده ها یا فروشنده های بی اطلاع چنان از قابلیت بزرگنمایی دیجیتال صحبت می کنند که آدم فکر می کند اگر یک 20 برابرش را نخرد حتماً خفه می شود! اینطور نیست! آنچه می تواند کمی مهم تلقی شود فقط زوم نوری (اپتیکال) است. تفاوت این دو نوع بزرگنمایی موقع عکاسی روشن می شود. زوم نوری با جلو وعقب رفتن عدسی کار می کند و حقیقتاً سوژه را بزرگ می کند اما زوم دیجیتال فقط پیکسل ها (مستطیل های رنگی تشکیل دهنده تصویر) را درشت می کند. انگار با ذره بین به عکس نگاه می کنید. تصویر هرچه بیشتر با زوم دیجیتال بزرگ شود بیشتر خراب می شود. موقع عکاسی مراقب باشید فقط تا محدوده نوری دوربین از قابلیت بزرگنمایی آن استفاده کنید. بعداً در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۶ - صفحه نمایشگر. LCD های بزرگتر البته قیمت بیشتری هم دارند و گاهی کار کردن با آنها راحتتر است . اما یک نکته را هم در نظر بگیرید: آفتاب! گاهی در آفتاب این نمایشگر ها به کلی کور می شوند. پس موقع خرید سوال کنید: آیا نمایشگر دوربین دارای تنظیمات ویژه آفتاب هست؟ یا سایه بان(شیدر) برای دوربین وجود دارد یا نه.خریدش اجباری نیست اما داشته باشید بهتر است.نمایشگر بعضی دوربین ها (بیشتر دررده نیمه حرفه ای) توانایی تغییر زاویه دارد که امکان فوق العاده خوبی است .

۷ -  وسایل جانبی. بینید برای دوربینی که می خواهید بخرید چه وسایل جانبی وجود دارد؟ یک کیف محکم و در عین حال محافظت کننده که از واجبات است، کیت عکاسی زیر آب، سه پایه مخصوص، یا فلاش خارجی که خیلی وقت ها می تواند به شدت مورد نیاز باشد. لازم نیست هر چه در کاتالگ بود را بخرید . بسته به نیازتان انتخاب کنید. اما در مورد حافظه خست به خرج ندهید. بد حالی به شما دست خواهد داد اگر وسط بیابان برای ثبت لحظه مجبور شوید عکس های قبلی را پاک کنید!

حافظه های CF عموماً ارزانتر و متنوع ترند و دوربین هایی که از این نوع حافظه استفاده می کنند از این نظر امتیاز بیشتری دارند. خرید چاپگرهای مخصوص که عکس را با کیفیت خوب در اندازه 10 در 15 سانت چاپ می کنند لزومی ندارد. چاپ عکس با این چاپگرها عموماً کمی گرانتر از بیرون تمام می شود. تنها حسن آنها اطمینان از حفظ حریم خصوصی تان است اگر نمی خواهید غریبه عکس هایتان را ببیند. کارکردن با بعضی از آنها هم بسیار ساده است. فقط کافیست دوربین یا کارت حافظه را  مستقیم به پرینتر وصل کنید. حتی به کامپیوتر هم نیاز ندارند.

۸ - محل خرید و گارانتی: بر خلاف تصورتان این که از کجا خرید می کنید بسیار مهم است. اجناس بدون گارانتی ظاهراً ارزانترند . (باطناً گرانتر، چون نه بیمه و نه گمرکی و نه مالیات نداده اند اما فقط کمی از جنس اصلی ارزانترند) راجع به گارانتی دوربین حتماً سوال کنید. آیا دوربین در ایران نمایندگی رسمی دارد؟ احتمالاً جواب این سوال مثبت تر از آنست که تصور می کنید! منتها دقت کنید نمایندگی رسمی با قاچاقچی رسمی فرق می کند! در این مورد به سایت تولیدکننده مراجعه کنید وببینید آیا شرکتی را به عنوان نماینده اش معرفی کرده. یا از چند مغازه سوال کنید . بسیاری از این نمایندگی های چندگانه در واقع نماینده یک نماینده دیگرند! بعضی هاشان هم نماینده یک فروشگاه در دبی! موقع خریدحتماً کارت گارانتی با شماره سریال را از فروشنده بخواهید. داستان گارانتی روی فاکتور فروش و با تضمین مغازه است یا روی پیشانی فروشنده، یک قصه تکراری نخ نماست!  شهرستان ها را نمی دانم اما در تهران چند بازار شاخص برای فروش لوازم عکاسی وجود دارند. یک جنس مشابه در هر کدام از این بازارها قیمت های مختلف دارد. اما پیشنهاد من خرید از فروشگاه اصلی نمایندگی اصلی است. کمی گرانتر است اما به اطمینانش می ارزد. 

نتیجه: در پایان این لیست بعضی همکاران موارد دیگری را هم اضافه می کنند، نظیر نحوه چینش کلید ها و منوها یا جنس بدنه و ... اما من لزومی ندیدم شما را با این موارد بیشتر سردرگم کنم. در واقع تا با چند دوربین کار نکرده باشید نمی توانید راجع به این موارد تصمیم بگیرید. 

در فصل بعدی راجع به مفاهیم دیجیتال ، منو ها و امکانات مشترک دوربین ها خواهیم گفت. به امید دیدار