Solygraphics

مکانی برای علاقه مندان به عکاسی دیجیتال

پاسخ به چند سوال دیگر
ساعت ۸:٥۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸٧ 

طبیعی است که امکان پاسخگویی به تک تک سوالات را ندارم. مخصوصاً که نزدیک به 90 درصد آنها در مورد خرید دوربین است! عزیزان من ... به خدا بنده در کار خرید و فروش نیستم. تمام مدلها و تمام برند ها را هم نمی شناسم! سوالتان هم اغلب خیلی کلی است. مثلاٌ میپرسید فلان مدل خوب است یا نه! قبلاً هم گفته ام خوبی یا بدی دوربین بستگی به خواسته شما ، به جیب شما و دانش شما از عکاسی دارد!

و بیشتر از این هم حقیقتاً نمی توانم کمکی بکنم.


اما سوالاتی که شاید کمی عمومی تر باشند:

 

آقا افشین اینطور نوشته اند:

در صورت امکان مطالبتان را به سمت آموزش عملی و کاربردی عکاسی ببرید درست مثل درسهای اولیه که منوهای یک دوربین کانن را که تقریبا مشابه سایر دوربینها می باشد به همین صورت به آموزش اینکه مثلا برای عکاسی در شب یا منظره بهتر است از کدام منوها و تنظیمات استفاده شود ، چگونگی تنظیمات وقتی نور کم یا زیاد باشد ، چه مواقعی بهتر است از سه پایه استفاده شود  و الی آخر . در خصوص آموزش کاربردی اگر کتابی سراغ دارید با توجه به اینکه من یک دوربین کانن اس فایو ای اس دارم معرفی نمایید چون اکثر کتابها به سمت آموزش تئوری رفته اند و کتابچه فارسی هم  اصلا جالب نیست در سایر سایتها هم تا دلتان بخواهد تئوری عکاسی را نوشته اند دانستن اینکه تعریف دیافراگم چیست بد نیست و برای من و امثال من این مهم و حیاتی چگونگی تنظیم آن در حالتهای مختلف عکاسی و در شب و روز می باشد و خودتان بهتر می دانید ارائه این مطالب بسیار گسترده و البته مفید است به خصوص اگر با تصاویر همراه باشد .

خدمت این بزرگوار عارضم که : گویا شما پست عکاسی در نور کم را ندیده اید. یا پستی که راجع به دیافراگم در آن صحبت کرده ام. یا عکاسی از مدارک . در این مقالات راجع به عکاسی عملی با هم حرف زده ایم و البته من بعد که مقالات بیشتر به جنبه های عملی عکاسی خواهد پرداخت بیشتر هم خواهیم گفت. پس فعلاً کمی صبور باشید.

سایر سایت ها هم که به قول شما فقط تئوری نوشته اند به این خاطر انست که در یک منبع کتبی عملاً کار دیگری نمیشود کرد! در یک منبع کتبی فقط می شود همین ها را گفت که مثلاً دیافراگم باز تر عمق میدان وضوح را کمتر می کند اما اینکه کجا بهتر است عمق میدان وضوح را کم گرفت به استعداد و درک هنری عکاس بستگی به علاوه تمرین و ممارست او دارد.

اما اگر در قضیه جدی هستید و می خواهید عملی یاد بگیرید پیشنهاد می کنم در کارگاه های آموزشی من شرکت کنید. فکر می کنم در این کارگاه ها که در ساعات مختلف روز و مکان های مختلف برگزار می شود شما زودتر به نتیجه خواهید رسید.

در این کارگاه ها جزوه های تئوری با تکالیف و تمرین ها همراه شده اند که امیدوارم منبع و روش خوبی برای آموزش باشند.

در مورد معرفی کتاب هم در پست پاسخ به دو سوال نوشته ام.

 

خانم یا آقای مینروا اینطور پرسیده اند:

من یه دوربین آ 550    کنون   دارم

اما چیزایی که میگید رو نمیتونم توی دوربینم پیدا کنم . مثلا سرعت شارتر رو .

ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .

اول به دفترچه دوربینتان مراجعه کنید. دوم دوربین را در وضعیت Tv بگذارید (این وضعیت در تمام دوربین ها و مارک های مختلف یکی است) تنظیمات را تغییر دهید اعدادی که تغییر می کنند سرعت های مختلف شاتر هستند.

 

خانم شمیم:

میشه دوربین های دیجیتال رو با لنز دوربین های حرفه ای ارتقا داد؟

من یک دوربین پاسیفیک دارم اما فکر نمیکنم بشه اونو ارتقا داد چون slr نیست

اگه میشه در مورد انواع دوربین ها هم توضیح بدید.

این خواهر گلم در سطر اول سوالی پرسیده اند که در سطر دوم خودشان به آن جواب داده اند!

در مورد انواع دوربین ها در مقاله راهنمای خرید توضیح داده ام. توضیح مفصلتر بماند تا وقتی کتابم منتشر شود!

 

آقای فرهاد ناصری: در مورد نورپردازی پرتره هم بنویسید

سوال بسیار خوبی است که آلان برای پاسخ به آن کمی زود است. چند پست دیگر که مبانی عکاسی تمام شود بحث مفصلی را راجع به عکاسی عملی در شرایط مختلف (پرتره ، ورزشی ، اجتماعی و ...) شروع خواهیم کرد.

حقیقت انکه این وبلاگ برای من حکم پیش نویس کتابی را دارد که در دست نگارش دارم. هرچه بیشتر بپرسید کتاب من به خواسته شما نزدیکتر خواهد شد.

 

میترا خانم :

در خانواده سبز که راجع به روش های نورسنجی چاپ کرده بودید عکس ها با هم چه فرقی داشتند؟ ما نفهمیدیم فرق روش های نورسنجی با هم چی هست؟

متاسفانه حق با شماست! همکار محترم من در خانواده سبز گویا فکر کرده بود عکس ها خراب شده اند، نرمافزاری اصلاحشان کرده بود! در نتیجه نور همه شان یکی شده بود!

به همین مقاله روی وبلاگم مراجعه کنید، تفاوت عکس ها محسوس است.

 

آقای (احتمالاً دکتر) ابراهیمی:

من معمولاً در اتاق عمل عکاسی می کنم اما عکس ها تار می شوند و از رنگشان هم راضی نیستم اشکال کجاست؟

مقاله عکاسی در نورکم را با دقت بخوانید. تار شدن عکس ها در آن شرایط به یکی از دلایل زیر است:

سرعت زیادی کم است و احتمالاً از سه پایه هم استفاده نکرده اید.

دیافراگم زیادی باز است

فاصله کانونی خیلی بلند است

در هر سه حالت فقط می توانید حساسیت را تا حد قابل قبول بالاببرید

دلیل تغییر رنگ عکس ها هم تنظیم نبودن تراز سفیدی در دوربینتان است. قبل از عمل از یک صفحه سفید را زیر نور سیبالیک (چراغ اتاق عمل) عکس بگیرید و با توجه به توضیحات دفترچه دوربینتان نور سفید را تراز کنید.

 

سمیرا خانم:

من به عکاسی از طبیعت علاقه دارم. چه دوربینی برای من مناسب است.

ایشان هم در مورد خرید دوربین سوال کرده اند اما به شکلی حرفه ای! حداقل معلوم کرده اند که چه می خواهند! برای همین هم اینجا آوردم

برای عکاسی از طبیعت اگر جدی هستید حداقل به تجهیزات زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

دوربین SLR

اگر وضع جیبتان خوب است یک فول فریمش را بخرید (توضیح این عبارت را در کتابم داده ام فعلاً شما موقع خرید همین را به فروشنده بگویید!) مثلاً کنن D5

لنز با فاصله کانونی کوتاه ، مثلاً 18 میلیمتر یا کمتر

لنز تله واید مثلاً در حدود 35 – 135

لنز تله: حدود 70 – 300

فیلتر های پولاریزه و ND

سه پایه متوسط قلابدار

کوله ضد آب

باتری و حافظه اضافه

اینها که گفتم چیزی در حدود 3 تا 5 میلیون هزینه دارد. اگر با شنیدن این جمله از میزان علاقه تان کم شد! اینها را بخرید:

دوربین نیمه حرفه ای یا غیر حرفه ای (موقع خرید ببینید قطر لنز کدامشان بزرگتر است یا اعداد دیافراگمشان از چند تا چند است هرچقدر فاصله کمترین و زیادترینشان بیشتر باشد برای شما مناسب تر است)

عینک دودی پلاریزه!

سه پایه مناسب برای دوربینتان

باتری و حافظه اضافه

قیمت اینها حدود 600000 تومان می شود.

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی: آموزش عملی ، کارگاه عکاسی