Solygraphics

مکانی برای علاقه مندان به عکاسی دیجیتال

چرا عکس ها در محیط بسته مات می شوند؟
ساعت ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ خرداد ۱۳۸٧ 

دوستی میل زده بود که دوربین من عکس های خوبی نمیگرد و از خرید آن پشیمان شده ام.


دوستی میل زده بود که دوربین من عکس های خوبی نمیگرد و از خرید آن پشیمان شده ام. در جواب گفته بودم با توجه به مدل و برند دوربین که بد هم نبود، یا تنظیماتش درست نیست یا لنز کثیف است و یا دوربین ضربه خورده و در نهایت خواهش کرده بودم برایم نمونه عکس با مشخصات عکاسی بفرستد که دقیق تر بتوانم قضاوت کنم.

عکس که نفرستاد! یک میلی فرستاد با این مضمون:

با تشکر از ایمیل شما دوربین از لحاظ فیزیکی (کثیفی لنزوضربه) مشکلی ندارد. در محیطهای بازعکسهای خوبی میگیرد ولی در محیطهای بسته عکسها کمی مات می شود. نمایندگی ان هم میگوید عکسهای همه دوربینها در محیط بسته مات می شود. تنظیمات ان هم به این شکل است که گرداننده دروضعیت p وiso100 است. آیا دوربینهای slrهم این مشکل را دارند؟

 

حقیقت آنست که چشم بسته چندان کمکی نمی توانم بکنم! . همینطور باید اعتراف کنم غیر از یکی دو مدل نیمه حرفه ای چندان تجربه ای در کار با دوربین های غیر SLR ندارم!

ثانیاً تا عکس نبینم نمی دانم منظور ایشان از مات چیست؟ آیا منظور، خارج از وضوح است یا کدورت و بدرنگی تصویر؟ حتماً تصدیق می کنید تازه بعد از یکی شدن زبانمان می توانیم راجع به اشکال و رفع آن به نتیجه برسیم.

اما این که نمایندگی (یا فروشنده ای که فقط می خواهد جنس بفروشد!) می گوید عکس همه دوربین ها در محیط بسته مات می شوند، جای بحث دارد! چون حداقل تا آنجا که من دیده ام اینطور نیست! بنابراین در این پست هرچه به فکرم می رسد را می نویسم:

1 – دوربین کودن است!

اگر تمام وبلاگ مرا خوانده باشید تا به حال دانسته اید: ترجیع بند تمام مقالات من یک حرف است و آن اینکه «دوربین را از وضعیت اتوماتیک خارج کنید»! اما وضعیت P (برنامه ریزی شده) هم یک وضعیت نیمه اتوماتیک است. بنابر این دوربین هنوز کنترل بعضی پارامتر ها را در دست دارد که اگر دقت نکنید گاهی نتایج عجیب و غریبی می دهد.

مثلاً در وضعیت P اغلب دوربین ها ، دوربین عملاً به نوعی  در وضعیت اولویت دافراگم قرار می گیرد. بدین معنی که به شما فقط اجازه کنترل دیافراگم را می دهد و خودش سرعت را تعیین می کند. وقتی ایزو را هم 100 تعریف می کنید دوربین عملاً چاره ای ندارد جز اینکه سرعت را کم کند وچون اغلب از سه پایه هم استفاده نمی کنید،  نتیجه عکسی است اصطلاحاً Blur شده (ترجمه اش را نمی دانم ولی فکر می کنم مات غلط است)

حتی اگر از سه پایه هم استفاده کنید ، عکاسی از سوژه های انسانی با سرعت های کم بسیار مشکل است.

2 – عمق میدان کم است

اگر اشکال بالایی را بخواهید رفع کنید مجبورید دیافراگم را باز کنید. در نتیجه عمق میدان به شدت کم می شود و نتیجه اینبار عکسی است Flow (باز هم مات ترجمه اش می کنند آما با مات قبلی فرق دارد!)

3 – فاصله کانونی بلند است

هر دو اشکال بالا با زیاد شدن فاصله کانونی (زوم حتی اپتیکال) به شدت تشدید می شوند.

در محیط های بسته ، با فلاش یا بی فلاش به هیچ عنوان بیشتر از 3 متر از سوژه فاصله نگیرید و از زوم هم استفاده نکنید.

4 – فوکوس خودکار اشکال دارد

اساس فوکوس خودکار بر مبنای ایجاد حداکثر شارپنس در لبه هاست. بنابراین وقتی نور کم است یا نقطه فوکوس را روی یک سطح صاف قرار داده اید دوربین به خطا می افتد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنم روی چشم های سوژه فوکوس کنید. معمولاٌ نتیجه بهتری می دهد تا فوکوس روی بینی یا لباس.

این اشکال را نیز فرنگی ها Out of focus می گویند که بازهم مات ترجمه می شود!

5 – تراز سفیدی و نورسنجی درست نیست

نتیجه این اشکال هم عکسی است که رنگ آن ممکن است مات تعبیر شود. یا به اصطلاح حرفه ای تر ها کنتراست پایین یا زیادی بالا.

تنظیمات تراز سفیدی را تغییر دهید. مود نورسنجی را عوض کنید (نقطه ای ، مرکزی ، کل کادر) هرکدام از این مودها برای یک محیط و یک شرایط ویژه مناسب است